Anda Pelawat Ke

AMARAN : DILARANG MENCARUT
Sebarang Komen/Idea Sila Isi Borang Dibawah.

Monday, July 27, 2009

ERA: Iya Ke Kita Tiru?





Begitulah jawapan pengurus rancangan ERA Nazri Noran bila diminta memberi komen tentang dakwaan sebuah stesen radio saingan yang idea mereka telah ditiru ERA.

“AMP Radio Networks sebenarnya telah memulakan banyak program tetapi kami tidak pernah mewar-warkannya. Kalau ada yang nak mendakwa itu idea mereka, kami tak kisah. Tapi bagi saya, anda tidak boleh mendakwa yang idea anda itu original kerana semuanya sudah dilakukan.”

Jelas Nazri, konsep muzik tanpa iklan sudah diperkenalkan sejak 1997 lagi oleh stesen radio seperti Hitz.fm dan Light.fm.

“Setiap tahun kami ‘improvise’ konsep ini. Kami tak kisah jika idea kami diambil orang lain yang mampu mengaplikasikannya dengan lebih baik. Ia hak milik semua. Bagi kami, ia satu persaingan yang sihat. Tak perlulah di perbesarkan isu ini.




“Dan takdelah saya nak melenting sebab orang mencuri idea kami. Jika curi pun, apa kami nak buat? Objektif kami adalah untuk menghibur para pendengar. Jadi kami perlu mencari sesuatu yang baru untuk menarik minat mereka,” ujar Nazri yang juga mendedahkan mereka dalam persiapan untuk melancar portal radio baru.

Aznil & Din Beramboi Riuh Sana Sini Tawar RM50,000
Nazri ditemui semasa majlis pelancaran pertandingan Aznil & Din Beramboi Riuh Sana Sini di KL Sentral, Kuala Lumpur baru-baru ini.

Kempen anjuran bersama ERA dan Carrefour itu memerlukan para peserta membawa papan poster berupa imej Aznil dan Din Beramboi ke mana-mana saja mereka pergi sepanjang tiga minggu bermula hari ini hingga 14 Ogos. Ideanya adalah untuk peserta mendapatkan seberapa banyak publisiti untuk aktiviti mereka. Gambar atau video yang dirakamkan – terhad kepada tiga yang terbaik dalam sehari – boleh diletakkan di laman sosial seperti Facebook, Twitter, Friendster, MySpace atau Youtube.

Penyertaan dibuka sejak 13 Julai lalu dan 1,000 papan poster ini diedarkan bukan sahaja di Lembah Klang malah utara dan selatan Semenanjung Malaysia.

Satu panel khas yang terdiri daripada wakil ERA dan Carrefour akan mengadili serta memberi mata kepada peserta berdasarkan daya usaha dan kreativiti mereka di samping ciri originaliti dan nilai tarikan gambar. Mata lebih diberikan jika aktiviti mereka mendapat liputan akhbar, majalah atau TV.

Pada hari-hari tertentu, satu tema akan ditetapkan dan peserta perlu berusaha mencari peluang publisiti berdasarkan tema tersebut. Misalnya, jika tema konsert diumumkan, peserta hendaklah membawa papan poster ke mana-mana acara konsert yang sedang berlangsung. Mata bonus diberikan apabila peserta mendapat publisiti bagi aktiviti yang mengikut tema.

Peserta yang memperolehi markah tertinggi pada penghujung kempen akan memenangi wang tunai berjumlah RM50,000.

Orang ramai pun boleh menang wang tunai setiap hari dengan menjadi papERAzi yang mengikuti aktiviti peserta. Apabila terserempak dengan mana-mana peserta yang sedang membawa papan poster Aznil dan Din Beramboi, hubungi stesen ERA pada waktu peraduan dan laporkan bila serta di mana peserta tersebut.

Ambil juga gambar bersama peserta sebagai bukti dan hantarkannya melalui laman web ERA atau emel ke webmaster@era.fm. Setelah gambar itu disahihkan, RM150 akan dimenangi. Wang habuan menjadi RM300 jika laporan dibuat semasa rancangan Riuh Pagi ERA, yang ke udara setiap Isnin hingga Jumaat, 6 – 10 pagi. Selain wang tunai, papERAzi turut menerima baucar Carrefour bernilai RM50.

Petikkan Dari Gua


0 comments:

Post a Comment



Blog Widget by LinkWithin
 

Nashfm Entertainment - Dunia Muzik Anda™ Copyright © 2009 - 2010 LKart Theme is Designed by Lasantha